Hoe stop je het best klimaatverandering?

een week geleden
in: Milieu
teusvh
een week geleden
Eerste vraag die gesteld moet worden: is er überhaupt klimaatverandering.
Zo ja, is dat slecht dan?
En heeft de mens invloed op de factoren die dat veroorzaken?
Als alle drie vragen met ja zijn beantwoord kan (moet?) je een afweging maken tussen opbrengsten en kosten van niets doen en ingrijpen.
Waarbij je voor de vraag komt te staan welk ingrijpen het meest doeltreffend én doelmatig is.
De meningen over het bovenstaande zijn dermate verdeeld dat iedereen maar wat aanrommelt.
Wij spenderen bijvoorbeeld miljarden aan wat we noemen 'energietransitie', zonder dat ook maar enig effect is aangetoond, terwijl China elke week een nieuwe kolencentrale opent.
We horen dat bossen heel waardevol zijn omdat ze CO2 (de beweerdelijke oorzaak van klimaatverandering) opslaan, terwijl we op hetzelfde moment complete oerbossen verstoken in de elektriciteitscentrale.
Oftewel: een zinnig en enigszins geloofwaardig antwoord op je vraag is waarschijnlijk niet mogelijk.

Geef als eerste antwoord